Norges Lotte Forbunds ANERKJENNELSESPRIS!
Det hender at det kommer kunder innom Bergtatt og lurer på om jeg kan lage maken til et halvt par ørepynt, eller lage et anheng som ser sånn og sånn ut.
Stort sett er dette noe jeg svarer nei til - og det er mange grunner til det.
1. Den største (og muligens særeste) grunnen til det, er at jeg startet for meg selv for å ha fullt kreativt spillerom og frihet - til å lage MINE idèer og design. Ikke lage kopi av noen andres...
2. At jeg har en innebygd sperre, som gjør det praktisk talt UMULIG å lage smykker jeg ikke med stolthet ville båret selv - og det sømmer seg liksom ikke å si til kunden (at dette ville ikke jeg gått med...) (Mulig dette akkurat ble den særeste grunnen..!? hehe)
3. At jeg pr. i dag har over 100 forskjellige smykkemodeller i serieproduksjon,- noe som gjør at å ta seg tid til å lage noe annet utenfor dette, kun blir noe jeg virkelig brenner for eller har lyst til.
Så en dag ringte en hyggelig dame fra Norges Lotte Forbund (http://www.lottene.no/). De ville sette i gang et prosjekt med å få laget en anerkjennelsespris - og hadde sett mine smykker/design, og lurte på om dette var noe jeg kunne være interessert i !?
Må si at jeg følte meg veldig beæret og stolt da, og dette var noe jeg hadde LYST til å lage.
Ved sånne oppdrag har man som regel noen rammer, eller ønsker fra kunden å forholde seg til - men dette er helt greit!
For de vil ha sin "greie", men i BERGTATTDESIGN! Med mitt uttrykk - og da er dette bare en morsom utfordring! :)
![]() Her ser dere utgangspunktet for smykket!
Da er jeg i gang med å sage ut formen.
|
Filing må til underveis!Jeg satte i gang med liv og lyst, og startet med å lese om Lottene, symbolbruk i det militære og div. Og så ville forbundet gjerne at smykket skulle gjenspeile slagordet: TØR-VIL-KAN, og motto: FOR HJEM OG FEDRELAND.Hadde i utgangspunktet lyst til å bruke riksløven på den ene siden, men dette gikk ikke- da dette symbolet er beskyttet, og man må søke om å få bruke det. Men fikk heldigvis lov til å bruke kronen.
Her er jeg i gang med å sage ut eikeløv-
da planen om å bruke riksløven skar seg...
Prøver eikeløvdelen oppå hjertet,
for å sjekke at dette kan funke!
Men siden dette tross alt dreier seg om kvinner som arbeider for å styrke nasjonens forsvars- og beredskapsvilje,og å dyktiggjøre kvinner som i fredstid, ved kriser og væpnet konflikt kan arbeide i og for Totalforsvaret, var det et poeng for meg å innlemme "militærsymbol" også.Det endte med eikeløv !Disse symboliserer styrke og mot, og har i historisk sammenhengogså blitt brukt som "militære" symbol. |
















Kjente meg veeeeldig igjen i dine grunner... he,he... Hvis man skal sitte å lage andres design så forsvinner gleden ved å skape. Ihvertfall hos meg :) Smykket ble veldig fint :)
SvarSlett