torsdag 27. november 2014

Hjemmelagde kokosboller



Som dere vet så elsker jeg å lage smykker, men jeg er glad i å gjøre andre ting også - som å bake.
Jeg baker ganske ofte, da det går en del kake hjemme hos oss! Familien Kakemons...
 
Her om dagen fant jeg ut at jeg ville prøve å lage kokosboller, da jeg er fan av kaker som kan fryses, for det er alltid lurt å ha noen på lur!
 Dessuten er det gull på denne tiden av året, så kan man bake når man har tid og putte det i fryseren - slippe stress og å tenke på holdbarhet oppi julestria.
Trålet litt på nett og fant til slutt ei oppskrift på bloggen Gunhild i et eggeskall  som jeg ville prøve. Enkel og grei, og så godt!
Jeg har riktig nok gjort den om litt, med å lage røren litt større og pynte litt annerledes osv, men man må jo sette sitt eget preg på matlaging så vel som smykkelaging! :)
 
Det stod i oppskriften at man måtte jobbe ganske kjapt etter at gelatinen var blandet i, så jeg tok fram min sprøytepose med tipp og så klippet jeg hull i en brødpose for å putte resten av røra i denne. Begge deler funket bra!
 Får jo mer "roser" med tipp, men kokosbollene ble fine med vanlig pose også!
 
Jeg er på ingen måte noen dreven proff, så dette blir etter prinsippet får jeg det til, får dere det til. Husk å ha boller og visp rene og fettfrie, ellers blir det vanskelig å få eggehvitene stive. Også må man selvsagt ikke få med noe eggeplomme!
Her kommer oppskriften:
 
6 EGGEHVITER
9 PLATER GELATIN
450 G. SUKKER
Glasur:
150 G. KOKESJOKOLADE
CA. 40G. DELFIAFETT (kanskje litt mindre)
KOKOSMASSE
KAKEGLITTER/STRØSSEL
 
Legg gelatinplatene i kaldt vann, ca. 5 min.
Pisk eggehvitene stive og tilsett sukkeret og pisk til dette har løst seg opp,
og røren din har blitt blank, fin og seig.
Klem vannet ut av gelatinplatene og rør ut/smelt dem i 1/2 dl. kokende vann.
Hell gelatinblandingen i en tynn stråle oppi eggehvitene og visp raskt sammen slik at det blir godt blandet.
Så må du kjappe deg litt med å putte blandingen i sprøyte pose.
Jeg hadde som sagt et par stykker i sving, så jeg slapp å bruke tid på å tukle med det...
Så setter du kokosbollene kaldt en stund, slik at de stivner.
Smelt sjokolade og delfiafett over vannbad
 (kok opp vann, ta av platen og sett bollen over - men ikke la bunnen være i kontakt med vannet..)
og dypp godsakene!
Du kan gjerne rulle dem i kokos, om du vil ha mye på.
Jeg gjorde det med noen, og så tok jeg å sprinklet over noen - både med kokos og kakestrøssel.
Denne oppskriften ga ca. 70 nydelige, små kokosboller.
Nam nam nam!
VELBEKOMME!
 
I år prøvde jeg forresten en annen måte å sette sammen pepperkakehuset på,
som jeg også tenkte jeg kunne dele med dere - om dere er interessert..?
Dette kommer jeg i så fall tilbake til,
men huset ble i hvert fall seende slik ut i år:

Ha en fin dag!
Klem fra Gullsmeden på Bergtatt
Anne


 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar