torsdag 4. desember 2014

Pepperkakehus

 

Ja, det er den tiden av året hvor bakeferdigheter og tålmodighet settes på prøve!

Selv pleier jeg å si at jeg bruker opp tålmodigheten min til "pusling" på jobb, derfor skal andre ting som lages gå kjapt, enkelt og greit...

Tålmodigheten blir brukt opp på slike ting...

 

I fjor strevde jeg fælt med å sette sammen huset med knekk - så det endte med at det holdt seg sammen  og oppe på rein trass og trusler (joda, det kan funke..)

Så i år ville jeg prøve noe annet - nemlig droppe smeltet sukker og heller prøve melis!

Jeg brukte 3 eggehviter til 500g melis,

men dette kommer an på størrelsen på egget. Du kan godt begynne md 2,5...

Så visper jeg dette i kjøkkenmaskin (eggehvitene stive først) også tilsetter jeg melis - akkurat som å lage marengs!

MEN jeg stopper før den er helt stivpisket når jeg skal bruke den som "lim".

Da kan du stoppe når den er tykk og seig, men fortsatt siger av vispen.

(om glasuren virker for rennende, bare tilsetter du mer melis..)

Så tok jeg litt til side for å lime med, resten pisket jeg litt til - slik at det ikke siger av vispen.
Dette brukte jeg til å pynte med.

Det gikk fint å feste sammen veggene og få disse til å stå stødig,

men er du i tvil så bruk gjerne noe til å støtte veggene med mens glasuren størkner.

Jeg lot huset stå og tørke noen timer før jeg festet taket. Taket hadde lyst til å sige litt, så

jeg laget stilas av tusjer for å holde det på plass til det stivnet! :)

 
 
 
Så litt kaotisk ut på kjøkkenet ei stund...hohoho

Dagen etter var det ungene sin tur!

 

Å bake og pynte pepperkaker er en av førjulens og kanskje årets høydepunkter!

Det synes jeg også som barn, så både det med pepperkakehus og pynting er noe jeg har med meg hjem`ante`!

Lillebror i dyp konsentrasjon! Han skal gjøre akkurat som mamma... :)

Joda, det ble en god slump pepperkaker i år også-
men jeg kan love at de får bein å gå på!
Nam, nam, nam!
 

God førjulstid!

Og husk - du kan heller bruke tiden din på å bake og kose deg,

 i stedet for å løpe rundt på kjøpesenteret å handle.

Det kan du nemlig gjøre hjemme, med en kaffekopp og pepperkakemann

og nettbutikken til Bergtatt!

Julegaver som varmer HJERTET!

Klem fra

Anne

Gullsmeden/hobbyhusmor

 
 
 
 

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar